Foto. Giel’s livestream tegen hongersnood (gaat mis)


Dat het niet zo goed gaat met jongerenzender 3FM weten we ondertussen wel (niet schrikken), maar ligt dat aan 3FM? Nee, zo blijkt uit de keiharde cijfers, de jongeren zijn zelf schuldig. Ze luisteren überhaupt nog maar amper radio en verdoen hun tijd liever met vlogs op YouTube. Want vloggers dat zijn hun nieuwe helden (dit gruwelijke beeld zegt alles!).

Dan kun je als radiodeejay eigenlijk twee dingen doen: of je blijft radio maken voor een marginaal publiek, of je zoekt een nieuw publiek op YouTube. Uitzonderlijk presentatietalent Giel Beelen koos duidelijk voor het laatste en maakte in 2 jaar al meer dan honderd video’s onder zijn YouTube-nickname Giels. Van vlogs tot pranks, van challenges tot Q&A’s. En sinds kort elke dinsdagavond een livestream (want daar zijn ze gek mee, die jongeren).

Afgelopen dinsdag bekeken wij Giel’s livestream tegen de hongersramp in Zuid-Soedan en we waren ontroerd: vrijwel alle kijkers die Giel in de uitzending haalde via Skype waren tieners. Jongeren bereikt dus. Hashtag mission accomplished.

Kleine kanttekening bij dit succes: het kijkerspubliek was niet alleen jong, maar vooral ook klein, hooguit 25 tot 40 kijkers tegelijkertijd. Nee, daar missen niet een paar nullen, het waren er 25 tot 40. Een schoolklas dus eigenlijk. Maar wel een volle klas! (Geeft niks Giel gewoon blijven proberen.)


Geef een reactie